Sahabat Followers

Monday 18 June 2012

Peristiwa Subuh & Kelebihannya

sebelum sahabat-sahabat sekelian membaca post ini, molek benarlah jika sahabat-sahabat memainkan lagu nasyid daripada kumpulan raihan ini.


Assalamulaikum. segala puji bagi Allah Swt dan junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Semoga pada hari-hari yang kita tempuhi ini dapat dinikmati dan dirasai dengan bersyukur kepadaNya. InsyaAllah pada entri pada kali ini, saya dengan penuh rasa rendah diri ingin berkongsi dengan sahabat2 sekelian mengenai mendirikan solat subuh ini. Marilah kita bersama-sama menghayati kelebihan dan kehebatan solat subuh ini terutamanya diri saya sendiri yang sering alpa mengenai solat subuh ini.



"Sesungguhnya solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isya' dan solat subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, nescaya akan mendatangi keduanya (berjemaah di masjid) sekalipun dengan merangkak." [HR Al-Bukhari dan Muslim]

Subhanallah. Maha Suci Tuhan Yang Maha Mengetahui. Berdasarkan Hadith tersebut, dapatlah dihuraikan bahawasanya solat subuh selain solat2 fardu yang lain mempunyai kelebihan dan kehebatannya yang tersendiri. Malah, pihak yahudi juga amat takut terhadap umat islam mengenai solat subuh ini.

Yahudi pernah mengatakan mereka bangsa yahudi akan mula berwaspada terhadap Islam jika jumlah Muslim yang menunaikan solat subuh berjemaah di masjid yang jumlahnya sama banyak dengan jumlah kehadiran ketika solat jumaat.



Jika kita melihat di negara kita sendiri iaitu Malaysia, suasana berjemaah secara beramai-ramai di Masjid amat jarang sekali kita melihat. Jika ada pun, mungkin ketika membuat program bersama menteri-menteri ataupun program yang melibatkan masjid atau surau. jika tiada program tersebut, mungkin pada waktu subuh hanya terdapat 5-4 orang pada satu saf.

"Barang siapa yang menunaikan solat Subuh maka ia berada dalam jaminan Allah Swt. Solat Subuh menjadikan seluruh umat berada dalam jaminan, penjagaan, dan perlindungan Allah sepanjang hari. Barang siapa membunuh orang yang menunauikan solat subuh, Allah Swt akan menuntutnya, sehingga ia akan membenamkan mukanya ke dalam neraka." [HR Muslim, At-Tarmidzi dan Ibnu Majah]

Jaminan dan penjagaan serta perlindungan Allah Swt kepada hamba2nya yang menunaikan solat subuh tepat pada waktunya. Sepanjang hari tersebut urusan kehidupan sehariannya akan diberkati dan akan dimudahkan olehNya. Perkara ini terbukti, apabila selesai solat subuh kita akan merasakan diri kita sangat tenang dan jiwa menjadi sayu jika kita benar2 menghayati solat subuh tersebut.

Dalam hadith tersebut, telah dinyatakan bahawa individu yang mendirikan solat subuh ini akan dijaga sepenuhnya jika kita benar2 yakin kepadaNya dan akan diberikan hukuman yang amat pedih di akhirat sana jika ada diantara manusia yang membunuh individu yang mendirikan solat subuh. Betapa hebatnya solat subuh ini jika kita semua menghayatinya.



Dirwayatkan Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasullah Saw bersabda yang bermaksud : " Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-oleh dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." [HR Muslim]

Oleh itu, ayuhlah kita bangun bersama-sama mendirikan solat dua rakaat yang sangat bermakna ini. Sesungguhnya Allah telah berjanji akan menberi jaminan dan penjagaan kepada kita, jika kita mentaati perintahNya. InsyaAllah, tunaikan perintah Allah dengan mencelikkan mata sahabat2 untuk sujud dengan menharapkan keredhaanNya pada waktu yang dingin tersebut.

Sekian.

No comments:

Post a Comment