Sahabat Followers

Wednesday 20 June 2012

Bulan-bulan Islam - Disebalik Namanya

jangan lupa untuk mainkan lagu ini terlebih dahulu sebelum membaca entri yang ingin dikongsikan.


Assalamualaikum..

Allahhumma Sollialamuhammad, Waalaalihi Muhammad. Selawat dan Salam kepada jungjungan Besar Nabi Muhammad Saw. Alhamdulillah Syukur kepada Allah Swt kerana dengan KemurahanNya dan Kasih SayangNya kita sudah berada di penghujung bulan Rejab yang mulia dan akan menemui bulan Syaaban, seterusnnya akan bersama-sama ke bulan Ramadhan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam.

insyaAllah pada entri kali ini, saya ingin menyentuh sedikit mengenai bulan-bulan islam yang terdapat dalam kalendar umat islam. terdapat 12 bulan yang terdapat dalam kalendar umat Islam iaitu kalendar Tahun Hijrah dan sangat berbeza dengan kalendar yang biasa kita gunakan selama ini iaitu kalendar Masihi. jadi sebelum itu, mari sama2 kita lihat bagaimana sejarah Kalendar Tahun Hijrah ini dibentuk.



Usaha untuk mewujudkan Kelendar Tahun Hijrah ini dimulakan oleh Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saiyidina Umar Al-Khattab Radhiyallahu' Anhu. Ini adalah turutan daripada Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya.

Ada satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah menirim surat kepada Saiyidina Umar. Isi kandungan surat itu meminta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan itu, beliau (Umar) mahukan satu kalendar /taqwim Islam yang kahas untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang pelbagai yang selama ini digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.

(Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haran(Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah  (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu dan perangilah kamu musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah berserta orang-orang yang bertaqwa. )Surah At-taubah : 36)

Dua belas bulan yang disebut oleh Allah di dalam ayat di atas telah dihuraikan oleh Rasullullah Saw di dalam sebuat hadith yang telah menceritakan oleh Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq r.a bahawa Rasullullah Saw memberikan Khutbah ketika ibadah haji dengan berkata :

Ketahuilah bahawa masa berputar sepertimana hari Allah menciptakan langit dan bumi, setahun ada 12 bulan antaranya empat bulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab yang terletak antara Jumada dan Syaabab. (HR Imam Ahmad).

4 comments: