Sahabat Followers

Friday 8 June 2012

Ikrar Diriku! : Khalimah Syahadah!




Assalamualaikum..


Subhanallah! Hari ini saya dan sahabat, telah berjaya melaksanakan beberapa tugasan penting sebelum saya akan ke negeri utara iaitu Negeri Perlis Indera Kayangan. Rasa bersyukur tidak terhingga ke Allah Swt kerana dengan limpah kurnianya, saya dan sahabat berjaya menyelesaikan tugasan itu dengan sempurna..


setelah selesai meyempurnakan tugasan tersebut, saya terus menyiapkan diri untuk menunaikan fardu yang wajib iaitu solat jumaat di sebuah masjid yang berdekatan. Tajuk utama Khutbah Jummat tersebut sangat menarik dan mempunyai hujah-hujah dan isi-isi penting yang sangat bernilai.





saya di sini sangat tertarik dengan penghayatan khalimah syahadah yang dinyatakan oleh khatib di masjid tersebut. menurut beliau, kalimaah shadah bukan hanya sekadar bertutur dan melafazkannya, tetapi kalimah yang agung itu perlu di sisipkan dengan penghayatan yang sepenuh hati. ini bermaksud, khalimah syahadah adalah sangat penting bagi Umat islam kerana khalimah inilah yang membezakan antara kita dan orang kafir.


menurut Wikipedia yang saya rujuki, syahadah bermaksud ucapan kepercayaan atau pernyataan kepercayaan kepada keEsaan Tuhan (Allah Swt) dan Nabi Muhammad Saw. mengucap dua khalimah ini merupakan salah satu daripada lima Rukun Islam. Apabila dinyatakan dengan kuat secara ikhlas, seseorang itu secara rasminya diaanggap mengisytiharkan dirinya sebagai penganut agama islam.







manakala, terdapat beberapa kepentingan khalimah syahdah ini kepada Umat Islam. antaranya ialah pintu masuknya Islam, intisari ajaran islam, dasar perubahan menyeluruh, hakikat pendakwah para rasul dan merupakan keutamaan yang besar. (sila rujuk huraiannya kepada yang pakar)





jelaslah di sini, bahawasanya khalimah syahadah ini amat penting bagi umat islam. lafazkanlah syahdah tersebut dengan sepenuh penghayatan supaya ikatan perjanjian itu dapat diterima oleh Allah Swt. seperti yang sahabat-sahabat sedia maklum bahawa, kita azan berkumandang syahadah juga akan dilafazkan. jadi kita hendaklah menjawab lafaz azan tersebut dengan penuh yakin. manakala, ketika kita solat fardu 5 waktu, kita juga akan melafazkannya ketika tahiyyat awal dan akhir. lafazkanlah dengan penuh ketaqwaan kepada Allah Swt dan RasulNya.. 





selain itu juga, ketika hendak melelapkan mata, kita juga disarankan untuk melafazkan khalimah suci ini supaya tidur kita sentiasa mendapat syafaat dan keredhaanNya. kita tidak tahu, bila ajal kita akan menjelma, bila malaikat akan mencabut nyawa kita, jadi sebelum hendak melelapkan mata atau bila-bila masa sahaja tanpa mengira waktu, ucapkanlah "AsyhaduAllailahaillAllah, WasyhaduannaMuhammadarRasullullah"!!


Sekian..

No comments:

Post a Comment